بوم یا تلسکوپ جرثقیل چیست؟

بوم یا تلسکوپ جرثقیل چیست؟

بوم یا تلسکوپ جرثقیل

همانطور که در مقاله اجزاء و اصطلاحات فنی جرثقیل های متحرک نوشتیم اجزای جرثقیل شکل گرفته از چند قطعه هیدرولیکی، تلسکوپ یا بوم جرثقیل، وینچ و… می باشد؛

تلسکوپ همان بوم جرثقیل می باشد، تلسکوپ از فولاد و آلیاژهای آن ساخته شده است که با هیدرولیک به صورت خشاب مانند یک به یک داخل یکدیگر قرار میگیرند. (به طور مثال یک جرثقیل بیست تن از پنج تلسکوپ استفاده میکند که طول هر یک از تلسکوب ها در این نوع جرثقیل ۵.۵ متر می باشد که جمعا ۲۷.۵ متر می باشد که هر یک به صورت یک جک مجزا که در داخل خود دارد از یکدیگر بیرون می آیند و در مجموع این متراژ بوم را تشکیل می دهند.) در این مقاله سعی داریم شما را با بوم یا تلسکوپ جرثقیل، باربرداری و کاربرد آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تلسکوپ جرثقیل

کاربرد بوم یا تلسکوپ جرثقیل

تلسکوپ یا بوم از قسمت های اصلی جرثقیل برای انتقال و تحمل بارهای سنگین می باشد و از آنجا که وظیفه و نقش اصلی تحمل بارهای سنگین و انتقال آنها را بازی می کند از فولاد و آلیاژهای بسیار مقاومی طراحی و ساخته می شود از بوم جرثقیل ها در تجهیزات سنگین مانند کامیون ها، لیفتراک ها و در صنایع کشتیرانی برای حمل و انتقال قطعات و اجزای بسیار سنگین و غول پیکر استفاده می شود به این دلیل که بنادر همیشه فعال و درحال انجام کار می باشند بارگیری و خروج کشتی بدون وقفه در حال انجام است با توجه به این مورد و مزایای بوم جرثقیل ها برای بنادر، استفاده از جرثقیل های بوم دار به دلیل حفظ و رعایت استاندارهای ایمنی و حقوقی چه در داخل و چه در بین الملل لازم و ضروری گشته است.


در ادامه بخوانید: اجاره جرثقیل ۲۰ تن


کاربرد بوم یا تلسکوپ جرثقیل

سایر کاربردهای بوم یا تلسکوپ جرثقیل

همچنین از بوم یا تلسکوپ جرثقیل در سایت های ساختمانی و برج سازی برای بلند کردن و انتقال مواد ساختمانی استفاده می شود از مدلهای تخصصی آنها میتوان برای انتقال و جابه جایی انواع واگن ها و قطعات قطارها استفاده کرد. بوم جرثقیل در برج و ساختمان سازی فقط برای بلند کردن مواد، تجهیزات و سایر اشیاء مورد استفاده قرار میگیرد و برای نقل و انتقال نیروی انسانی مانند کارگران ساختمان ها استفاده نمی شود وزن بوم جرثقیل ها در حدود ۱۳ الی ۲۰ درصد وزن کلی جرثقیل است بنابراین باید خودرو یا کفی که میخواهیم بوم جرثقیل به آن اضافه شود توان کافی برای حمل، جابه جایی و حتی استحکام و ظرفیت کافی برای بلند کردن بار و نقل و انتقال آن را داشته باشد.

کاربرد بوم یا تلسکوپ جرثقیل

باربرداری بوم جرثقیل

یک جرثقیل ۲۰ تن اگر کالا یا باری که قرار است جابه جا کند کنار و نزدیکش باشد توان این را دارد که تمام ۲۰ تن را به طور کامل جابه جا کند و هر چقدر این کالا از جرثقیل فاصله بیشتری داشته باشد توان جرثقیل به تدریج کمتر خواهد شد و در آخر، در فاصله بیست و هفت متری توان جرثقیل به یک الی پنج تن می رسد که در یک زاویه بسیار مناسب پنج و در زاویه نامناسب به یک تن کاهش می یابد.


در ادامه بخوانید: جرثقیل سقفی و دروازه ای چیست؟


باربرداری بوم جرثقیل

دسته بندی بوم جرثقیل

  • جرثقیل های بوم خشک
  • جرثقیل های تلسکوپی بوم بلند

مکانیسم بوم جرثقیل با توجه به نوع جرثقیل و کاربرد و استفاده آن متفاوت است جرثقیل های بوم دار به دو دسته جرثقیل های بوم خشک و جرثقیل های تلسکوپی بوم بلند تقسیم بندی می شوند که هر کدام خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند بوم جرثقیل از فولاد و آلیاژهای آن ساخته شده که بر روی جرثقیل مونتاژ شده و با بازوی هیدرولیکی به حرکت در می آید. از جرثقیل های بوم خشک بیشتر در بنادر کشتیرانی به دلیل انعطاف کم و ثابت بودن آنها استفاده می شود. اما از جرثقیل های بوم بلند برای ساخت ساختمانها و برج های بلند و ارتفاع بالا به دلیل انعطاف زیاد و قابلیت حرکت و جابه جایی خوب آنها استفاده می شود. به تعداد هر بوم، کابل هایی برای ارتباط با هم و حفظ تعادل در بین آنها قرار دارد تا اجسام و وسایل سنگین و عظیم الجثه را جا به جا کنند با توجه به اینکه این نوع جرثقیل ها دارای بوم بلند هستند بیشتر برای کار در ارتفاعات و سازه های بلند کاربرد دارند.

دسته بندی بوم جرثقیل

ایمنی بوم جرثقیل

برای حفظ ایمنی و امنیت همه جانبه اعم از شخص اپراتور و راننده جرثقیل، عابران پیاده، خودروهای عبوری حاضر در نزدیکی سایت ساختمانی و همچنین کارگران و مهندسان پروژه باید استانداردها و اصول ایمنی داخلی و بین المللی را به طور کامل رعایت نمود. رعایت این دستوالعمل ها می تواند امنیت و سلامت تمام افراد را تضمین کند و از به روز حوادث ناگهانی و غیر مترقبه جلوگیری کند. یکی از این استانداردهای بین المللی که شامل قوانین و دستورالعمل های سختگیرانه ای برای استفاده از انواع جرثقیل ها از جمله جرثقیل های دارای بوم و بالابر بوده، استانداردها و دستوالعمل های OSHA است. با توجه به دستورالعمل های OSHA کلیه کارگران، اپراتورها و راننده ها باید آموزش های لازم برای حفظ ایمنی و امنیت برای جلوگیری از به روز حوادث ناگهانی و غیر مترقبه را ببینند. آموزش هایی در زمینه اینکه چگونه از سقوط و افتادن اشیاء، آسیب و صدمه زدن به سازه های ساختمان ها و برج ها، سقوط از ارتفاع و ایجاد سر و صدا جلوگیری کرد در این نوع دستورالعمل ها وجود دارد. برخی قوانین داخلی هم در این زمینه وجود دارند از جمله اینکه اگر قرار است خیابان و پیاده رو بسته شود؛ مجوزهای لازم قبل از شروع کار از پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته شود و اینکه جابه جایی و حمل و نقل وسایل و تجهیزات سنگین ساختمانی به نحوی انجام شود که از روی عابرین پیاده و خودروهایی عبوری انتقال داده نشود.


در ادامه بخوانید: حمل کانتینر با جرثقیل


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *