جرثقیل سقفی و دروازه ای چیست؟

جرثقیل سقفی و دروازه ای چیست؟

جرثقیل سقفی و دروازه ای سازه ای است که به مرور زمان توسعه یافته و امروزه در انواع مختلفی عرضه و استفاده می شود و ابزاری است جهت جابه جایی و حمل اجسام سنگین و در صنعت استفاده گسترده از آن می شود این سازه شامل اجزایی از تیرآهن، یک عدد قلاب و یک عدد کابل برای حمل که به تیرآهن وصل می شود. و از این قلاب برای بلند کردن اجسام استفاده می شود. جرثقیل سقفی و دروازه ای بیشتر برای محیط های سرپوشیده مانند سالن ها، کارخانه ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

جرثقیل سقفی و دروازه ای چیست؟

جرثقیل سقفی

انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی تک پل: این نوع جرثقیل از قابلیت و کارایی بالایی برخوردار بوده به این دلیل که قادر است در دو جهت طولی و عرضی، حمل و جابجایی بار داشته باشد و این سبب شده که از قابلیت بالای در مکان های مثل سالن ها برای جابجایی بار استفاده شود . این نوع جرثقیل با پوشش دادن کل محوطه از کارایی بالایی برخوردار بوده. لازم به ذکر است که سقفی تک پل در دو حالت رونشین و آویز موجود می باشند که در نوع رونشین بر روی ریل نصب می شود و این قابلیت را دارد که در که بر روی ریل حرکت کند و در نوع آویز، جرثقیل به حالت آویز بوده که جرثقیل در زیر ریل تیری آویزان بوده و حرکت می کند.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی دوپل: بهره برداری از این نوع جرثقیل بیشتر بوده به این دلیل که از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار بوده و توانایی بیشتری در برابر فشار بار را دارد. از نقطه قوت های جرثقیل سقفی دوپل سازگاری با هر نوع محیطی بوده و ایمنی در کار را بیشتر در این نوع جرثقیل می بینیم. و از طراحی های مختلفی برخوردار بوده که در دهانه های مختلفی ساخت شده اند.


در ادامه بخوانید: اجاره جرثقیل


تفاوت جرثقیل سقفی تک پل و دو پل

تفاوت جرثقیل سقفی تک پل و دو پل: سقفی تک پل در مکان هایی کاربرد دارند که مکان مورد نظر از نظر ابعاد کوچک باشد زیرا این نوع از جرثقیل دارای دهانه کوتاه است ، هم چنین تفاوت دیگر آن با سقفی دو پل بدین شرح است که دارای وزن سبک و کمی می باشد. تمامی موارد ذکر شده باعث خواهد شد تا زمانی که جرثقیل سقفی تک پل برای انجام کار صرف می کند افزایش یافته و در نتیجه طول بکشد.

جرثقیل سقفی دو پل از این قابلیت برخوردار خواهد بود که در محیط های بزرگ و فروشگاه و کارگاه های بزرگ حتی در طبقات بالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای جا به جایی بارهایی با ظرفیت های سنگین و طول بزرگ کاربرد زیادی خواهد داشت. جرثقیل سقفی تک پل به نسبت جرثقیل سقفی دو پل به طور گسترده تر مورد استفاده خواهد بود.

ویژگی هایی مانند ظرفیت بلند کردن بار ، سرعت انجام کار و ثبات در این دو جرثقیل با هم برابری نخواهد کرد بنابراین بهتر است که که از جرثقیل سقفی تک پل برای مدت کوتاه و محصولات سبک وزن مورد استفاده قرار بگیرد. در جرثقیل سقفی دو پل می توانید بار با ظرفیت زیاد را با سرعت بالا و عملکرد بالا جا به جا نمایید و مدت طولانی قادر خواهد بود تا کار انجام بدهد.

جرثقیل سقفی آویز

جرثقیل سقفی آویز: این نوع جرثقیل در مواردی که قادر به نصب ستون ها و تیرهای حمال نباشید با راه اندازی ساده این امکان را می دهد که در محوطه سالن به راحتی جابجایی اجسام داشته باشید و همچنین این قابلیت را دارد که بالابر را در هر مسیری جابجا کند. این نوع جرثقیل بیشتر در صنعت منو ریل کاربرد داشته و در دو نوع جرثقیل آویز مستقیم و منحی می باشد.

جرثقیل دروازه‌ای

جرثقیل دروازه‌ای جهت جابجایی بار در محیط‌های باز و در داخل سالن‌ها کاربرد دارند. جرثقیل دروازه‌ای قابلیت نصب بالابرهای سیم بکسلی تک و دو پل در گروه‌های کاری مختلف را دارا می‌باشد.

جرثقیل دروازه‌ای


در ادامه بخوانید: انواع جرثقیل و کاربرد های آن


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *