ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی چیست؟

ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

ریتاردر (به انگلیسی: Retarder) در صنعت خودروسازی معنای کندکننده است؛ که برای تقویت یا تعویض برخی از وظایف سیستم‌های ترمز مبتنی بر اصطکاک اولیه، معمولاً بر روی وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا با ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی بیشتر آشنایی پیدا کنیم.

کاربرد ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

اصلی‌ترین کاربرد ریتاردر در ماشین آلات سنگین در هنگام پایین آمدن از سراشیبی می‌باشد، که سبب می‌شود کامیون‌های سنگین در هنگام حرکت در چنین مسیرهایی دچار مشکل نشوند. ریتاردر معمولاً قادر نیست خودرو‌ها را متوقف کند، زیرا کارایی ریتاردر با کاهش سرعت وسیله نقلیه کاهش می‌یابد. ریتاردر به عنوان سیستم کمک رسانی اضافی به وسایل نقلیه آهسته و با ترمز نهایی توسط یک سیستم ترمز اصطکاکی معمولی (به طور مثال ترمز بادی) استفاده می‌شود.


در ادامه بخوانید: دامپتراک چیست و چه کاربردهایی دارد؟


اهمیت ریتاردر در ماشین های سنگین

از آنجا که ریتاردر، به ویژه در سرعت‌های بالاتر استفاده می‌شود، بزرگ‌ترین مزیت استفاده از آن حفظ ترمزهای بادی در ماشین آلات سنگین می‌باشد همین موضوع خطر از دست دادن ترمز بادی را در ماشین آلات سنگین کم‌تر کرده‌است. اگر ماشین آلات سنگین، در هنگام حرکت بیش از حد از ترمزهای بادی خود استفاده کنند همین امر باعث ایجاد گرمای زیاد در سیستم های ترمز شده و سبب کاهش عملکرد و از کار افتادن آن می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد و اگر عملکرد ترمز در زمانی که برای توقف وسیله نقلیه نیاز است، کاهش یابد ممکن است باعث به خطر افتادن وسیله نقلیه شده و حادثه ای رقم بزند.

ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در بهبود عملکرد ترمزگیری خودروهای سنگین به ویژه کامیون ها بسیار موثر است استفاده از ترمزهای کمکی (auxiliary brakes) می‌باشد به دلیل اینکه کامیون ها از جرم بیشتر و مسلما انرژی جنبشی بیشتری برخوردار هستند. از میان ترمزهای کمکی متداول که در خودروهای سنگین استفاده می‌شود می‌توان به ترمز موتور، ترمز اگزوز و ترمز ریتاردر هیدورلیکی اشاره کرد که خود ترمز موتور و ترمز اگزوز هم تحت عنوان ریتاردر به شمار می‌روند. ریتاردرها علاوه بر اینکه در خودروهای سنگین استفاده می‌شوند در لوکوموتیوها هم کاربرد گسترده ای دارند. کاربرد اصلی ریتاردها برای حفظ سرعت و یا کم کردن سرعت خودرو می‌باشد اما این سیستم به هیچ عنوان برای متوقف کردن کامل خودرو طراحی نشده است.


در ادامه بخوانید: نگاهی به کامیون امپاور بهمن دیزل


مزایای ریتاردر های هیدورلیکی

  • دارای حجم و وزن بسیار کمی می باشند در نتیجه حجم و وزن زیادی به وسایل نقیله سنگین اضافه نمی کنند.
  • نصب ریتاردر باعث افزایش و ارتقای ایمنی خواهد شد و چنانچه آن وسیله نقیله با سرعت بیشتری حرکت کند از ایمنی نسبتا بیشتری نسبت به سایر وسایل نقلیه بدون ریتاردر برخوردار است.
  • ریتاردرها میتوانند عمر پد و کفشک های ترمز را تا هشت برابر افزایش دهند.
  • ریتاردرها باعث کاهش چشمگیر هزینه های کلی وسیله نقلیه می شوند.
  • با استفاده از این ترمزها کنترل و رانندگی شما بر وسیله نقلیه تا چندین برابر آسانتر می‌شود.

توان ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

ریتاردها از توان های متفاوت و چیدمان های زیادی برخوردار هستند. برخی از آنها از ابتدا بر روی گیربکس نصب شده اند و در برخی از موارد دیگر نصب گیربکس به صورت جداگانه صورت گرفته است. محل قرارگیری ریتاردرها در بعضی از خودروها درپشت گیربکس در برخی دیگر در انتهای گیربکس و یا ابتدای میل گاردان می‌باشد. علاوه بر آن تقسیم بندی دیگری برای این نوع ریتاردرها وجود دارد که با نام های offline و inline معروف هستند که در نوع اینلاین ریتاردرها به میل گاردان وصل شده اند و در نوع آفلاین ریتاردرها در کنار گاردان و گیر بکس قرار گرفته اند.

بهترین های ریتاردر یا سیستم ترمز کمکی

از بهترین برندهای ریتاردر که در اروپا ساخته شده اند می‌توان به دو نوع voith و zf اشاره کرد که البته به خاطر گیربکس هایشان معروف می‌باشند. “فویت” یکی از قویترین ریتاردرهای ساخته شده است که دارای ۹۵۰ اسب بخار است و به راحتی این توانایی را دارد که سنگین ترین خودرهای باربری را کنترل نماید. چناچه این سیستم در کنار ابزار دیگر مانند ترمز موتور عمل کند نه تنها می‌تواند قدرت را افزایش دهد بلکه قادر است مشکل عملکرد کم ریتاردر در خودروهای با سرعت پایین و قدرت کم ترمز موتور در سرعت های بالا را به راحتی حل نماید.


در ادامه بخوانید: آشنایی با کامیون الکتریکی تسلا سمی


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *