استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟

استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟

استاکر چیست

مقدمه

استاکر یک دستگاه جهت حمل بار می باشد که عمدتاً در انبارها و کارخانه ها استفاده می شود. این وسیله یکی از مقدماتی ترین ابزار جابجایی پالت است و پالت ها را کاملا ایمن و مرتب از کف یا بالعکس برداشته و در نقطه مورد نظر قرار می دهد. با ما همراه باشید تا شما را با استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر آشنا کنیم.

استاکر چیست

استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟

استاکر نوع دیگری از تجهیزات انبارداری است که مانند لیفتراک وظیفه ی حمل و نقل بار را بر عهده دارد استاکرها معمولا در فضای سرپوشیده استفاده می شوند و در مکان هایی که محدودیت فضا و آلایندگی دارند بسیار مناسب هستند بطوریکه استاکر در دنیا بعد از لیفتراک محبوبترین وسیله ی حمل و نقل است. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از استاکر به جای لیفتراک برای جابه جایی کالا، کوچک بودن ابعاد استاکر در مقایسه با لیفتراک و قدرت مانور بالای استاکر در فضاهای کوچک کاری می باشد. به عنوان مثال در انبارهایی که کالا درون قفسه های تعبیه شده جانمایی می شوند باتوجه به فاصله کم بین قفسه ها جهت جابه جایی کالا بهتر است از دستگاه استاکر استفاده نمود. یکی دیگر از دلایل استفاده از استاکر، قیمت مناسب آن در مقایسه با لیفتراک می باشد با توجه به اینکه طراحی استاکرها به شکلی است که به صورت دستی و یا برقی می باشند و برای کار از سوخت های فسیلی استفاده نمی کنند عدم آلودگی می تواند یکی دیگر از دلایل استفاده از استاکرها باشد.

استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟

استاکر چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع استاکر از لحاظ ظرفیت و ارتفاع بارگیری

استاکر ها ظرفیت باربرداری کمتری نسبت به لیفتراک ها دارند و اصولا برای صنف هایی استفاده می شود که سنگینی بارشان کمتر از ۲ تن باشد. معمولا ظرفیت باربرداری استاکر ها از ۵۰۰ کیلوگرم شروع و تا ۳۰۰۰ کیلوگرم پایان می یابد. ارتفاع بالابری بارها در استاکر از ۱٫۵ متر تا ۴٫۵ متر می باشد.


در ادامه بخوانید: ریچتراک چیست و چه کاربردی دارد؟


استاکر خودکششی

استاکر های خودکششی نیز نوعی از استاکر است که بیشتر در صنایع پخش و بارگذاری و باربرداری از کامیون ها استفاده می شود این محصول با قیمت مناسب و هزینه و نگهداری یکی از مقرون به صرفه ترین مدل های استاکر است که قابلیت تنظیم عرض شاخک ها دارد. این نوع استاکر در دو نوع تمام برقی و نیمه برقی موجود و قابل استفاده توسط شرکت ها و اشخاص می باشد.

استاکر خودکششی

دسته بندی انواع استاکر

دسته بندی انواع استاکر چیست ؟ استاکر ها به سه دسته استاکر تمام برقی، استاکر نیمه برقی و استاکر دستی تقسیم می شود.

استاکر تمام برقی

همانطور که از نامش مشخص است استاکر تمام برقی با نیروی الکتریکی (باتری) کار میکند. در استاکرهای تمام برقی باربرداری، بالابری و بارگذاری بصورت کاملا برقی انجام می شود. در استاکرهای تمام برقی از لاستیک های پلی اورتان و چرخ های کوچک (مشابه جنس چرخ های جک پالت) استفاده شده که به همین دلیل استفاده از استاکر ملزم به صاف بودن کف محیط انبار شماست و باید به این مورد توجه بفرمایید که استاکرها جهت استفاده در محیط های با سطح نامسطح مناسب نیست. استاکر های تمام برقی از سرعت عمل بالایی در مقایسه با استاکرهای نیمه برقی برخوردار می باشند.

این نوع استاکر در دو نوع می باشد:

در نوع اول که توسط برق مستقیم تک فاز و یا سه فاز کار می کند . در این نوع سیم سیار بر روی زمین کشیده می شود اما محدودیت طولی دارد و به دلیل قابلیت محدود آن با قیمت کمتری عرضه می شود . در نوع دوم که با نیروی برق و یا شارژ باطری کار می کند که به آن استاکر شارژی می گویند. این نوع دستگاه سیم سیار نیاز ندارد و توسط برق باطری روشن می شود همچنین قیمت بیشتری دارد.

استاکر نیمه برقی

به استاکر هایی نیمه برقی میگویند که توانایی بلند کردن بار را بصورت برقی دارد ولی جابه جایی استاکر پس از لیفت بار بصورت دستی انجام می شود و یا برعکس یعنی حرکت برقی و لیفتینگ دستی لذا در این نوع استاکر به این نکته توجه کنید که شیب محیط کارتان زیر ۱۰ درجه باشد.


در ادامه بخوانید: بالابر عنکبوتی چیست و چه کاربردی دارد؟


استاکر دستی

در این نوع استاکرها تمام عملیات اعم از بارگذاری، باربرداری و جابه جایی بصورت دستی توسط اپراتور انجام می شود. عملیات لیفتینگ در این نوع استاکر ها با پدالی که در آن تعبیه شده بصورت دستی انجام می شود و حرکت آن نیز با همان پدال امکان پذیر است. استاکر تمام دستی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ولی از لحاظ سرعت عملکرد از لیفتراک های برقی و یا استاکر های برقی کندتر است و بهتر است در مواردی که به سرعت عمل بالاتری نیاز است از آنها استفاده بفرمایید. همچنین استاکرهای دستی از لحاظ ایمنی به دلیل اینکه خود اپراتور مستقیما درگیر است احتمال بروز خطا و حادثه را افزایش می دهد.

  • تقسیم بندی استاکر دستی

به طور کلی استاکر دستی نوع عمومی و متدوال و استاندارد استاکر می باشد که به لیفتراک دستی نیز شناخته می شود و ارتفاع و ظرفیت های متنوعی دارد. جدا از ظرفیت و ارتفاع بالابری، اندازه و فاصله شاخک ها در مدل های مختلف استاکر دستی، متفاوت است.

نوعی استاکر دستی با عنوان بشکه گیر یا رول گیر وجود دارد که با مشخصات فوق تفاوت دارد. در واقع مکانیزم عملکرد آن مشابه است ولی تفاوت اصلی در شاخک ها می باشد. شاخک های استاکر بشکه گیر بجای اینکه زیر پالت قرار بگیرند، دارای گیرنده هایی هستند که اجسام را گرفته و بالا یا پایین می آورند.

استاکر بشکه گیر

شرکت های تولیدی استاکر در ایران و جهان

شرکت های بزرگی در دنیا اقدام به طراحی و تولید انواع استاکر به صورت کاملا تخصصی نموده اند که در بین آنها می توان از شرکتهایی نظیر؛ اشتیل، یونگهاینریش، کرون، هایستر، لینده و در میان شرکت های ایرانی میتوان از شرکت کارا ماشین آرنا، کاسپین ماشین خاورمیانه نام برد.

شرکت های تولیدی استاکر در ایران و جهان

کاربرد استاکر چیست

استاکرها در سردخانه ها، شرکت های تولید دارو و شرکت های تولیدی مواد غذایی کاربرد بسیار زیادی دارند. یکی دیگر از اصنافی که از استاکر استفاده زیادی دارند شرکت های انبارداری هستند چرا که با استفاده از استاکر می توانند کالاهای خود را در قفسه های انبار جابه جا نمایند.

شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به دلیل کم بودن تناژ بارشان از استاکر ها استفاده می کنند. و همچنین شرکت هایی که تولید کننده قطعات کوچک اما با تیراژ بالا هستند از قبیل تولید کنندگان قطعات خودرو، ظروف یکبار مصرف و . . . نیز از استاکر استفاده می نمایند.

و نیز کسب و کارهایی که نسبت به آلایندگی های محیطی حساس می باشند معمولا از استاکرها جهت جابه جایی کالای خود استفاده می نمایند.


در ادامه بخوانید: انواع لیفتراک و کاربرد آن


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *