انواع لیفتراک و کاربرد آن

انواع لیفتراک و کاربرد آن

انواع لیفتراک و کاربرد آن

لیفتراک چیست؟

لیفتراک (forklift) ماشینی صنعتی است که برای بالا بردن و جابجایی مواد و مصالح در مسافت‌ های کوتاه استفاده می شود. لیفتراک در اوایل قرن بیستم به وسیله شرکت های مختلف از جمله کمپانی تولیدات انتقال قدرت کلارک و کمپانی تولیدات بالابری ییل و تاون اختراع شد. لیفتراک ها تبدیل به ابزاری ضروری در فعالیت های تولیدی و انبارداری شده اند.

انواع لیفتراک و کاربرد آن

کاربرد لیفتراک

لیفتراک ها در انواع و ظرفیت های بار متعددی موجود هستند. در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها دارای ظرفیت باری بین یک تا پنج تن هستند. لیفتراک های بزرگتر ظرفیت بالا بردن بار تا وزن ۵۰ تن را هم دارند که برای کاربردهایی همچون حمل کانتینرهای سنگین استفاده می شوند. از جمله رایج ترین انواع لیفتراک، می توان به لیفتراک دستی، لیفتراک برقی، لیفتراک دیزلی و لیفتراک دوگانه سوز اشاره کرد.


در ادامه بخوانید: انواع تراکتور و کاربرد آن


لیفتراک دیزلی

این مدل لیفتراک برای مکان های روباز عالی است و با تمام توان و ظرفیت در هوای مرطوب و بارانی کار می کند. لیفتراک دیزل عموما از لیفتراک برقی ارزان تر است. در تمام ۲۴ ساعت لیفتراک در دسترس است و وقتی از سوخت دیزلی پر شود، دیگر از کار افتادگی ندارد. (در مقابل برای لیفتراک برقی باید منتظر ماند تا باتری آن شارژ شود). یک لیفتراک دیزلی هیچ فضای به خصوصی برای یک ایستگاه شارژ باتری لازم ندارد و می توان آن را هر جای مناسبی پارک کرد. عملکرد کلی یک لیفتراک دیزل، که شامل قابلیت های شتاب و سرعت بالا بردن است، نسبت به لیفتراک برقی برتر است. علاوه بر آن، باتری لیفتراک دیزل ظرفیت این را دارد که به راحتی و به بهترین شکل انرژی مورد نیاز تجهیزات اضافه ای مثل وسایل هیدرولیکی (که بر روی لیفتراک نصب می شود) را نیز فراهم کند.

لیفتراک دیزلی

لیفتراک برقی

بیشتر از لیفتراک دیزلی با محیط زیست سازگار است و نه تنها بی صداتر از لیفتراک دیزلی است، بلکه هیچ مواد مضری را وارد هوا نمی کند. این جنبه ماجرا وقتی مهم می شود که لیفتراک در درجه اول و اصولا داخل یک محیط بسته استفاده شود و کارگران و راننده ها به طور مستقیم و تمام مدت در معرض صدای بلند و دود یک لیفتراک دیزلی باشند (که البته در چنین مواقعی نیز به تهویه مناسب هوا احتیاج داریم). علاوه بر این، لیفتراک برقی جمع و جورتر است، در مکان های کوچک و باریک آسان تر حرکت می کند و نیازی نیست راننده های این وسیله نقلیه از کلاچ استفاده کنند که خود مزیت مهمی است. ضمنا، نگهداری یک لیفتراک برقی ارزان تر از یک لیفتراک دیزلی است چرا که قطعات متحرک کمتری دارد و یک باتری قابل شارژ هم روی آن است. (در مقابل لیفتراک دیزلی که مخزن آن به طور مرتب باید پر شود) در واقع لیفتراک های برقی در یک ساعت کار هزینه کمتری نسبت به لیفتراک های دیگر دارند و طول عمر آنها نیز بیشتر است.

لیفتراک برقی

معایب لیفتراک های برقی

با وجود چنین مزیت هایی برای لیفتراک برقی، شاید باورش سخت باشد که این نوع لیفتراک ضعف هایی هم دارد، البته تعداد این عیب ها کم است و تقریبا همگی مربوط به باتری لیفتراک برقی است. با توجه به آن که این نوع لیفتراک نیاز به باتری و شارژ شدن دارد، (برعکس سوخت دیزلی)، سرمایه گذاری اولیه آن گران است، مگر آن که انبار، کارخانه یا هر محیط دیگری که لیفتراک در آن رفت و آمد می کند، امکان شارژ در هنگام نیاز را داشته باشد که در آن صورت هم راننده لیفتراک برقی باید منتظر بماند تا وقتی دستگاه به طور کامل شارژ شد، سپس از آن استفاده کند.علاوه بر این، لیفتراک برقی بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای باز نیست چرا که باتری، قطعات الکترونیکی و مدارها و جریان های برق نباید طولانی مدت در محیط های باز بماند.

 


در ادامه بخوانید: خرید یا اجاره جرثقیل کدام به صرفه‌ تر است؟


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *