معرفی ۴ کامیون تمام الکتریکی برتر

معرفی 4 کامیون تمام الکتریکی برتر

معرفی ۴ کامیون تمام الکتریکی برتر

۱) کامیون الکتریکی تسلا سمی

تسلا سمی (Tesla Semi) نام کامیون الکتریکی شرکت تسلا می باشد، این کامیون برقی موسوم به سمی (Semi) قابلیت طی کردن مسافت ۸۰۰ کیلومتر با یک‌ بار شارژ و ظرفیت کشش بیش از ۳۶ تن بار را دارد و به فناوری خودران نیز مجهز است. سمی از ویژگی اتوپایلوت (Autopilot)، نسل دوم فناوری نیمه خودران تسلا استفاده می‌کند؛ این فناوری قابلیت‌هایی چون ترمز خودکار، سیستم رانندگی در بین خطوط و هشداردهنده‌ی انحراف مسیر را به همراه دارد.

کامیون الکتریکی تسلا سمی

ویژگی های کامیون الکتریکی تسلا سمی

زمان سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این کامیون ۵ ثانیه است البته هنگام بدون بار بودن این کامیون و هنگام داشتن بار به وزن ۳۶ تن این کامیون قادر است ۲۰ ثانیه ای سرعت گیری کند و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. از دیگر ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی این کامیون می‌توان به توانایی بالا رفتن از مسیری با شیب ۵ درصد با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. توانایی‌ های منحصر به‌ فرد Semi به‌طور قطع سبب می‌شود که رانندگان بسیاری به این کامیون الکتریکی علاقه نشان دهند.


در ادامه بخوانید: انواع کامیون و کاربرد آن


کامیون الکتریکی تسلا سمی

نگاهی به کامیون الکتریکی تسلا سمی

 

۲) کامیون خودران ولوو Vera

بخش کامیون های ولوو (Volvo Trucks) اخیرا خودروی وِرا (Vera) را وارد فاز عملیاتی کرده است. این خودرو در واقع یک کشنده برقی، متصل و خودران است که با هدف جابجایی بارها در کارخانه ها، بنادر و مراکز نگهداری کالا طراحی شده است. انتظار می‌رود در آینده ناوگان متصل و خودران کامیون ولوو وِرا بتوانند در اطراف بنادر و کارخانجات و سایر تأسیسات با بارهای زیاد استفاده شوند. کامیون خودران و الکتریکی ولوو اولین مأموریت خود را برای حمل کانتینر در سوئد دریافت کرد. این کامیون در سال‌های آینده برای حمل کانتینر عملیاتی خواهد شد.

کامیون خودران ولوو Vera

اگر کامیون‌ها به راننده نیاز نداشته باشند، چطور به‌نظر می‌رسند؟

کامیون خودران وِرا (Vera) ولوو کشف این ایده است و به‌طورکامل از نصب کابین جلوگیری می‌کند تا آن‌ها بتوانند کالاهای موجود در اطراف بنادر و کارخانجات را مؤثرتر حمل کنند. کامیون خودران وِرا با استفاده از مرکز کنترل بی‌سیم با سایر کامیون‌های مشابه ارتباط برقرار می‌کند که می‌تواند باعث بهینه‌سازی جریان ترافیک شود و اجرای مداوم و آرام عملیات را تداوم بخشد و زمان انتظار را به‌حداقل برساند.

کامیون خودران ولوو Vera

کامیون خودران ولوو

کامیون برقی این شرکت به یک پیشرانه‌ی الکتریکی ۱۸۰ کیلووات و پک باتری‌های لیتیوم یون با ظرفیت ۱۰۰ الی ۳۰۰ کیلووات ساعت مجهز است که با هر بار شارژ می‌تواند شعاع حرکتی ۳۰۰ کیلومتر برای این کامیون به ارمغان آورد. همچنین این کشنده می‌تواند تریلری با وزن ۳۲ تن را یدک بکشد.

نگاهی به کامیون خودران ولوو Vera


در ادامه بخوانید: انواع لیفتراک و کاربرد آن


۳) کامیون تمام الکتریکی مرسدس بنز Urban eTruck

کامیون الکتریکی مرسدس از نوع کامیون شهری (Urbun eTruck) بوده و قادر است با هر بار شارژ کامل، تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. شاید این مقدار مسافت، مسافت بالایی به حساب نیاید، اما به نظر می‌رسد برای یک کامیون شهری حمل بار در یک روز کافی باشد. این کامیون طراحی ماژولار داشته و در حال حاضر با سه عدد باتری لیتیوم-یونی کار می‌کند. بنابراین، می‌توان با افزودن باتری بزرگتر، محدوده مسافت طی شده آن را به بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر رساند. مرسدس به جای استفاده از آینه‌های جانبی در این کامیون، از دوربین استفاده کرده است. این دوربین تصاویر بیرون را در نمایشگری که درون اتاق راننده و در بالای فرمان جای گرفته، نشان می‌دهد. در قسمت مرکزی داشبورد، یک نمایشگر لمسی قرار گرفته است. این نمایشگر، علاوه بر سیستم سرگرمی برای راننده، اطلاعاتی نیز از جاده در اختیار او قرار می‌دهد.

کامیون الکتریکی مرسدس بنز Urban eTruck

ویژگی های کامیون الکتریکی مرسدس بنز

کامیون الکتریکی مرسدس را می‌توان در سه حالت رانندگی قرار داد؛ اتوماتیک (auto)، اقتصادی (eco) و چابک (agile). حالت اتوماتیک بهترین انتخاب در سفرهای معمولی است. حالت eco سعی دارد راننده را در محدوده مقصد نگه دارد. حالت agile نیز قدرت کامیون را به رخ می‌کشد. شاید جالب‌ترین ویژگی کامیون الکتریکی مرسدس سیستم نظارت مجازی آن باشد. این سیستم، قصد دارد به راننده کمک کند تا بدون تمام شدن شارژ باتری کامیون، به مقصد مورد نظر برسد. سیستم نظارت مجازی با توجه به ویژگی‌هایی مانند وزن کامیون و زمان مورد انتظار، کامیون را به مقصد مورد نظر می‌رساند. اگر این سیستم نظارت مجازی متوجه رسیدن کامیون به محدوده خطر تخلیه شارژ شد، به صورت اتوماتیک حالت رانندگی را مطابق با شرایط تغییر می‌دهد.

نگاهی به کامیون الکتریکی مرسدس بنز Urban eTruck

 

۴) کامیون کشنده مفهومی فورد اف-ویژن

جدیدترین مدل مفهومی این کلاس، فورد اف-ویژن (Ford F-vision) نام دارد. فورد اف-ویژن به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند توسط انسان رانده شود یا به صورت خودران کار کند. کامیون برقی فورد بیش‌ترین درصد سازگاری با محیط زیست را نسبت به تمام محصولات مشابه دارد و از آخرین فناوری‌های هوشمند در آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پنجره‌های کامیون خودران فورد اف-ویژن به صورت خودکار میزان تابش نور خورشید را تشخیص می‌دهند و متناسب با آن، رنگ شیشه‌ها تغییر می‌کند تا نور اضافه محیط دید راننده را مختل نکند. علاوه بر این، پنجره‌ها می‌توانند زاویه دید راننده در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف را به حداقل و حداکثر برسانند تا او با حداکثر راحتی به رانندگی خود ادامه دهد. تغییر رنگ پنجره‌ها متناسب با بدنه کامیون برقی صورت می‌گیرد تا شکل ظاهری آن بسیار زیبا باشد.

کامیون کشنده مفهومی فورد اف-ویژن

نگاهی به کامیون کشنده مفهومی فورد اف-ویژن


در ادامه بخوانید: انواع لودر و کاربرد های آن


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *