جیب جرثقیل (Jib) چیست؟

جیب جرثقیل (Crane Jib) چیست؟

جیب جرثقیل (Jib)

جیب یک بوم محکمی است که در امتداد بوم اصلی جرثقیل (تلسکپ ها) نصب می شود. که به آن جت و یا به اصطلاح بچه بوم نیز گفته می شود. در ایران با نام جیم هم شناخته می شود. جیب جرثقیل ممکن است بر اساس ظرفیت جرثقیل طول های متفاوتی داشته باشد که عموما این اندازه از ۶ متر الی ۲۶ متر متغیر است.

جیب جرثقیل (Crane Jib)

در مواردیکه طول بوم برای انجام کارهای ارتفاعی و بارهای سبک کافی نباشد، یک قسمت دیگر روی بوم اضافه می شود که به آن جیب گفته می شود. جیب ممکن است در امتداد بوم نصب شود و یا اینکه نسبت به امتداد بوم زاویه داشته باشد. زاویه خارج از محور بودن جیب نسبت به امتداد خط مرکز بوم را افست جیب می گویند. در جرثقیل های سبک جیب یک قسمتی است ولی در جرثقیل های بالای ۲۵ تن عموما جیب دو مرحله ای است. قسمت دوم در داخل قسمت اصلی قرار گرفته که در موقع نیاز بصورت کشویی بیرون کشیده شده و توسط پین ثابت می شود.


در ادامه بخوانید: فلاپ جرثقیل چیست؟


جیب ها معمولا به صورت نرده ای (لوله های به هم جوش شده) می باشد ولی در برخی از جرثقیل ها چهره شبیه همان تلسکپ اصلی جرثقیل را دارد. طول اکثر جیب ها قابل تغییر می باشد که اصطلاحا به آن بچه جیب و سپس نوه جیب نیز گفته می شود.

جیب جرثقیل

استفاده از جیب جرثقیل

به هیچ وجه بطور همزمان جیب و بوم را استفاده نکنید.

هنگامی که جیب روی بوم نصب شده و استفاده نمی شود، بخاطر وزن اضافه شده روی بوم بار مجاز بوم اصلی بایستی بر اساس مقادیر تعیین شده در راهنمای جرثقیل کاهش یابد.

استفاده از جیب جرثقیل

زاویه و طول جیب جرثقیل

پس از نصب جیب امکان تغییر در زاویه آن نسبت به دکل اصلی جرثقیل وجود دارد. و همچنین جیب ها معمولا قابلیت تغییر طول دارند و اصطلاحا به صورت تلسکوپی از هم بیرون می آیند.

زاویه و طول جیب جرثقیل

لازم به ذکر است هرچه طول جیب را بیشر کنیم و همچنین زاویه آن را نصبت به دکل اصلی جرثقیل بیشتر کنیم توان بار برداری جرثقیل کمتر می شود.

به طور مثال جرثقیل ۱۰۰ تن با ۸٫۶ متر طول جیب خود و با زاویه ۲ درجه از دکل اصلی جرثقیل می تواند حداکثر باری به وزن ۵٫۶ تن را از زمین جدا کند و همین جرثقیل ۱۰۰ تن اگر طول جیب را به ۲۱ متر افزایش دهد با زاویه ۴۵ درجه از دکل اصلی جرثقیل می تواند فقط باری به وزن ۰٫۹ تن را از زمین جدا کند.


در ادامه بخوانید: جرثقیل های متحرک چگونه کار می کنند؟


نصب جیب جرثقیل

نصب جیب بر روی دکل جرثقیل فرآیند نسبتا دشوار و زمان بری است. نصب جیب در مرحله اول نیاز به فضای مناسب جهت بستن و فیکس کردن دارد. رعایت کلیه اصول ایمنی در نصب جیب بسیار مهم و ضروری می باشد.

نصب جیب جرثقیل

تفاوت جیب و فلاپ

نکته مهم: جیب با فلاپ متفاوت است. قبلتر مقاله ای در مورد فلاپ جرثقیل نوشتیم، ممکن است از نظر ظاهری یکسان به نظر برسند اما توجه کنید جیب و فلاپ با هم متفاوت هستند به تصاویر زیر توجه کنید:

فلاپ جرثقیل:

فلاپ جرثقیل چیست؟

جیب جرثقیل:

جیب جرثقیل (Crane Jib) چیست؟


در ادامه بخوانید: جک های تعادل جرثقیل چه کاربردی دارند؟


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *