جرثقیل چیست؟ تعریف کلی جرثقیل

جرثقیل چیست؟ تعریف کلی جرثقیل

جرثقیل چیست؟ تعریف کلی جرثقیل

در ابتدا در مقاله انواع جرثقیل و کاربرد آن توضیحاتی کلی راجب انواع جرثقیل دادیم که با مطالعه آن می توانید با انواع جرثقیل ها بیشتر اشنا شوید.

جرثقیل چیست؟

جرثقیل (CRANE) ماشینی است که برای حرکت دادن اجسام از مکانی به مکان دیگر مانند بالا‌بردن، پایین‌آوردن و جابه جایی در راستای افقی، عمودی به کار برده می‌شود. واژه‌ی (crane) در زبان انگلیسی به معنای جرثقیل بوده همان‌طور که در ابتدا ذکر شد؛ واژه‌ی جرثقیل (Crane) به ماشینی اطلاق می‌شود که به‌وسیله‌ی یک بازو (سیم؛ کابل؛ طناب و غیره) اجسام سنگین را جابه‌جا یا بلند کند. درنتیجه ماشین‌آلاتی که مکانیزمی متفاوت با آنچه گفته شد را دارند؛ و به‌گونه‌ای دیگر اشیا را تکان می‌دهند؛ نمی‌توانند جرثقیل محسوب شوند.

جرثقیل چیست؟


در ادامه بخوانید: معرفی شرکت های برتر تولید کننده جرثقیل در دنیا


ایجاد مزیت مکانیکی با جرثقیل ها

جرثقیل در واقع یک نوع ماشین، دکل یا سازه مرتفعی است که توسط طناب و قرقره هایی برای بالا کشیدن یا پایین آوردن اشیا از آن استفاده می شود. این دستگاه با استفاده یک یا چند ماشین ساده برای ایجاد مزیت مکانیکی و در نتیجه حرکت بارهای فراتر از توانایی طبیعی یک انسان است. جرثقیل معمولا در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه یا برای حرکت اجسام به کار می رود. کاربرد آنها عمدتا در صنایع ساختمانی یا سازه های عظیم دیگر است. جرثقیل هایی که در صنایع ساختمانی از آنها استفاده می شود اغلب به طور موقت نصب می شوند و البته می توان آنها را روی زمین یا بر روی وسایل نقلیه مخصوصی نیز نصب کرد.

نحوه کنترل انواع جرثقیل

جرثقیل ها به دو روش کنترل می شوند. در روش اول یک کاربر درون کابینی که همراه جرثقیل حرکت می کند نشسته و توسط دکمه هایی که با یک کابل به ایستگاه کنترل وصل هستند، جرثقیل را کنترل می کند. در روش دیگر از روش کنترل بیسیم استفاده می شود. در هر صورت اپراتور مذکور مسئول ایمنی جرثقیل و جان افرادی است که در ارتباط با جرثقیل کار می کنند.

تعریف کلی جرثقیل

جرثقیل؛ نوعی از ماشین‌آلات است که به‌وسیله‌ی یک طناب، زنجیر یا سیم؛ در کنار قرقره به منظور جابه‌جایی عمودی اشیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی این ماشین، جابه‌جایی اشیا و وسایل سنگین است. علم مهندسی، با ترکیب چند ماشین ساده؛ و جای دادن آن‌ها در دل یک جرثقیل؛ وسیله‌ای پدید آورده که می‌تواند وزن‌هایی ورای توانایی انسان را منتقل سازد. به طور عمومی جرثقیل‌ها چیزی را جابه‌جا می‌کنند؛ در صنعت ساخت‌وساز؛ مصالح را و در کارخانجات، قسمت‌های مختلف یک شی را به منظور سر هم کردن آن.


در ادامه بخوانید: تاریخچه جرثقیل ها (قسمت اول)


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *