گواهی سلامت جرثقیل چیست؟

گواهی سلامت جرثقیل و لیفتراک چیست؟

گواهی سلامت جرثقیل

امروزه با پیشرفت جوامع و صنعتی شدن آن، سهولت انجام کارها چند برابر شده است. سهولت همراه با ایمنی منوط به رعایت نکات ایمنی از طرف مصرف‌کننده، پیمانکار و همچنین تقویت سازمان بازرسی کننده و صدور گواهینامه سلامت است. به منظور تداوم رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از بروز خطرات جبران ناپذیر جانی و مالی، بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تجهیزات طبق استاندارد به صورت ادواری توسط قانونگذار الزامی شده است. با ما همراه باشید تا شما را با گواهی سلامت جرثقیل و اهمیت آن بیشتر آشنا کنیم.

گواهی سلامت به چه معناست؟

مسئولیت ایمنی تجهیزات و ماشین آلات و بهره برداری از آنها و حوادث محتمل، در کارخانه ها و کارگاه ها بر عهده مسئولین محترم ایمنی و بهداشت (HSE)، سرپرستان و یا افراد تعیین شده در چارت سازمانی آن مجموعه می باشد. بازرسی فنی دوره ای تجهیزات بر اساس نوع سرویس دهی آنها، عموما به صورت یکساله انجام می شود. این بازرسی ها بر اساس چک لیست های معتبر و مطابق الزامات سازمان ملی استاندارد، وزارت کار، وزارت صنعت و معدن، و استاندارد هایی همچون OHSAS 18001 صورت می پذیرد. صدور گواهینامه سلامت جرثقیل ها، لیفتراک و … بدین معناست که این تجهیزات حین بازرسی، عیوب و مغایرت های حیاتی با استاندارد های مرتبط را ندارند و ریسک بهره برداری از آنها در صورت رعایت دستورالعمل های ایمنی و استفاده از اپراتور های آموزش دیده و تایید صلاحیت شده را به حداقل ممکن می رسانند.


در ادامه بخوانید: گواهینامه ویژه جرثقیل چیست؟


وسایل نقلیه ای که نیاز به گواهی سلامت دارند

این چک لیست های جرثقیل براساس یکسری استاندارد های بین المللی تدوین شده است که از جمله این استاندارد های بین المللی میتوان به استاندارد OHSAS 18001 نام برد.

انواع وسایل نقلیه ای که برای صدور گواهی سلامت باید اقدام شود: جرثقیل های سقفی، بازویی، دروازه ای، کامیونی و محرک، تاور کرین (Tower crane)، لیفتراک، ریچتراک، آسانسور و بالابرهای کارگاهی، ماشین آلات راهسازی و سنگین و…

مزایای صدور گواهی سلامت جرثقیل

  • کاهش احتمال تلفات و جراحات نیروی انسانی
  • کاهش ریسک مدیران و سرپرستان
  • بهبود بهره‌وری تجهیزات، تعمیر و نگهداری بهتر و افزایش عمر کاری آنها
  • تضمین انطباق وضعیت تجهیز با کدها و استانداردهای مرتبط

بازرسی توسط چک لیست ها

به عبارتی بهتر و کاملتر میتوان به این صورت بیان کرد که بازرسی شدن این جرثقیل ها و ماشین الات صنعتی توسط ماموران بازرسی ایمنی بهداشت که از نظر فنی و منطبق بودن قطعات جرثقیل و ماشین الات با استانداردهای بین المللی که به صورت چک لیست هایی در اختیار بازرسان قرار دارد منجر به صدور یا عدم صدور گواهی سلامت جرثقیل می شود.

گواهینامه سلامت جرثقیل چیست؟

در صورت وجود عیب

در صورتی که این عیوبی در قطعات جرثقیل مشاهده شود به دارندگان این جرثقیل ها مهلتی داده می شود که این عیوب را برطرف کنند و سپس مجددا” برای گرفتن صدور گواهی سلامت جرثقیل اقدام نمایند.

مسئولیت حقوقی صدور گواهی سلامت

سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که در صورت بروز حادثه برای تجهیزی که مراحل بازرسی و صدور گواهینامه برای آن انجام پذیرفته، مسئولیت عواقب آن به عهده کیست؟

پس از بررسی علت هر حادثه، اگر ثابت شود که وقوع حادثه به علت رعایت نکردن دستورالعمل‌های ایمنی و کاربری و تخطی از ظرفیت تعیین شده برای تجهیز (برای مثال حداکثر ظرفیت بار برای جرثقیل‌ها و حداکثر فشار برای دیگ بخار و مخازن تحت فشار) باشد مسئولیت تماماً به عهده بهره‌بردار می‌باشد. اما در صورتی‌که شرکت بازرسی قصوری در مراحل بازرسی و عدم تشخیص صحیح نواقص داشته باشد، طبق نظر کارشناس ذیصلاح مقصر شناخته می‌شود. مقصر حادثه ملزم به جبران خسارت بوده و این مهم اهمیت صدور گواهینامه سلامت تجهیزات از شرکت‌های بازرسی معتبر را بیش از پیش هویدا می‌نماید.


در ادامه بخوانید: بیمه قلاب چیست و چرا مهم است؟


اعتبار گواهی سلامت تجهیزات

در جدول ذیل نام تجهیزات و مدت اعتبار گواهینامه‌ها به طور کامل شرح داده شده است:

اعتبار گواهینامه سلامت تجهیزات

اعتبار گواهینامه سلامت تجهیزات

انجام بازرسی فنی چه ضرورتی دارد؟

در پروژه‌ها و کارگاه‌ها، عموماً کارفرمایان جهت اطمینان از ایمنی مراحل کار و جلوگیری از بروز حوادث جبران ناپذیر و تاخیر احتمالی در پروژه، شرکت پیمانکار را ملزم به انجام بازرسی فنی و دریافت گواهینامه سلامت برای تجهیزات مشمول استاندارد می‌نمایند. اگر در بازرسی ها، عدم انطباق هایی از تجهیزات با استانداردها مشاهده شد در صورت عدم رفع می تواند موجب بروز حوادث گردد.

گواهی سلامت جرثقیل و لیفتراک

ایران جرثقیل با داشتن گواهی سلامت تمام وسایل نقیله و ناوگان خود به بهترین نحو ممکن و بدون کمترین خطرات احتمالی خدمات رسانی می کند.


در ادامه بخوانید: جرثقیل های متحرک چگونه کار می کنند؟


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *