لیور جرثقیل چیست و چه کاربردی دارد؟

لیور جرثقیل چیست و چه کاربردی دارد؟

لیور جرثقیل چیست

در جرثقیل های کوچک و سبک امروزی کنترل جرثقیل توسط لیور ها که در کنار جرثقیل قرار گرفته انجام می شود در جرثقیل های بزرگتر و سنگین تر امروزی کنترل جرثقیل از اتاق فرمان که کابین مخصوصی نیز دارد صورت می پذیرد که البته در این جرثقیل های پیشرفته، اتاق فرمان کنترل های بیشتری از جمله اعلام وزن بار توسط سیستم های تعبیه شده دارد. با ما همراه باشید تا شما را با لیور جرثقیل چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر آشنا کنیم.

لیور جرثقیل چیست

چه کنترل هایی توسط لیورها صورت می پذیرد؟

توسط لیور ها یا اتاق فرمان، چرخش یا بالا پایین بردن بوم یا همان تلسکوپ جرثقیل، کنترل سیم بکسل و وینچ، بالا و پایین آوردن قلاب و کنترل جک های تعادل صورت می گیرد.


در ادامه بخوانید: اجزاء و اصطلاحات فنی جرثقیل های متحرک


چه کنترل هایی توسط لیورها صورت می پذیرد؟

نحوه کنترل جرثقیل

وجه اشتراک جرثقیل های ماشینی کوچک و بزرگ در این است که کنترل حرکت جرثقیل توسط کابین راننده صورت می پذیرد این کابین تنها برای کنترل حرکت جرثقیل می باشد و کنترل بوم و تلسکوپ از این کابین صورت نمی پذیرد کنترل بوم و تلسکوپ جرثقیل و سایر کنترل های جرثقیل در جرثقیل های کوچک توسط لیورها که در کنار جرثقیل قرار گرفته انجام می شود در جرثقیل بزرگ و سنگین کابین مخصوصی برای هدایت و کنترل بوم و تلسکوپ قرار گرفته که اپراتور آموزش های لازم را دیده و سپس این امر را بر عهده می گیرد.

نحوه کنترل جرثقیل


در ادامه بخوانید: جرثقیل های متحرک چگونه کار می کنند؟


مهارت اپراتورها

سطح مهارت برای اپراتوری و کنترل جرثقیل اهمیت بسیار ویژه ای دارد همواره کوچک ترین اشتباه ممکن است باعث بزرگترین حادثه شود برای همین مورد آموزش اپراتور جرثقیل بسیار مهم است و باید برای جابه جایی یا انجام پروژه مخصوصا بزرگ از اپراتور زبده استفاده شود.

مهارت اپراتورها

لیور جرثقیل چیست

به طور کلی لیور جرثقیل کنترل هایی است که توسط آنها میتوان بوم یا تلسکوپ جرثقیل، جک های تعادل و سیم بکسل و قلاب جرثقیل را کنترل و هدایت کرد رعایت نکات ایمنی در کنترل لیورها بسیار مهم است زیرا علاوه بر درخطر قرار دادن محموله در حال جابه جایی و اپراتور جرثقیل، کارکنان و افراد حاضر در آن محوطه کاری نیز در خطر قرار می گیرند.

لیور جرثقیل چیست

ایمنی در جرثقیل های امروزی

در جرثقیل های امروزی مخصوصا جرثقیل های سنگین به دلیل اهمیت بالا و کار در شرایط سخت، قابلیت ها و کنترل های خاصی قرار دارد که ایمنی و کارکرد این نوع جرثقیل را تضمین می کند. در ایمنی کار با جرثقیل ها نیاز است تا نکاتی را رعایت کرد از جمله اینکه قبل از هر گونه جابه جایی نیاز است تا مجوز های لازمه را تهیه کنید، حتما باید روغن دستگاه توسط اپراتور یا راننده جرثقیل چک شود، همچنین باید توانایی خواندن و استفاده از جدول بار (Load Chart) آن تجهیز را داشته باشید.


در ادامه بخوانید: وینچ چیست و چه کاربردی در جرثقیل دارد؟


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *